او با بیان اینکه وزارت صمت برنامهریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعهکشی خودرو بتدریج حذف شود، خاطرنشان کرد: برای حذف قرعهکشی چند کار باید انجام شود که مهمترین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم شود. هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر میرویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز در فضای مجازی نوشت: برنامهای که امسال وزارت صمت از خودروسازان مطالبه کرده، تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد برنامه محقق شده به گونهای که تا ۷ تیر امسال، ۳۰۰ درصد رشد در تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه ثبت شده و با ادامه این برنامه، به تدریج شاهد حذف قرعهکشی خودرو تا پایان سال خواهیم بود.
عبدالله توکلی، معاون وزیر صمت نیز گفت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ما اجازه خواهد داد تا عرضه متنوع تری داشته باشیم. با توجه به روند شکل گرفته، انتظار داریم خودروهایی که تولید آنها افزایشی است، از روند قرعه کشی خارج شوند.
با توجه به برنامه ابلاغی وزارت صمت به خودروسازان و تکالیفی که رئیس جمهور برعهده خودروسازان گذاشته است به نظر میرسد که بالاخره و بعد از مدتها چالش در صنعت خودرو به حداقل برسد و در زمینه تولید خودرو آرامش نسبی برقرار شود. البته بعد از گذر از این مرحله باید ارتقای کیفیت محصولات و تولید خودروهای جدید در دستور کار قرار گیرد.
چندی پیش نیز سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته بود: زمانی قیمت خودرو در بازار متعادل میشود که ماهانه ۱۳۰ هزار و سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشترین تقاضا را در بازار خودرو دارد چرا که اختلاف قیمت آن از کارخانه تا حاشیه بازار زیاد بوده و اکنون به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است. اگر نیاز بازار تأمین میشد و خودروسازان عرضه کافی داشتند، این اختلاف قیمت پیش نمیآمد.
اما چندی پیش یک خبر فضای رسانه را به خود اختصاص داد. «خودرو نخرید، قطعا ارزان میشود» این جمله با توجه به شرایط فعلی اقتصاد شاید کمی غیر واقعی به نظر برسد. اما اخیرا روزنامه ایران در گزارشی از ارزانی و ایجاد آرامش در بازار خودرو خبر داده است.
این روزنامه خطاب به مردم نوشته است که خودرو نخرید، قطعا ارزان میشود، بنابراین کسانی که اکنون خودرو دارند و عجلهای هم برای تعویض خودرو ندارند، بهتر است که خرید از کارخانه را پیگیری کنند. از آنجا که دلالان تا حدودی از این بازار عقبنشینی کردهاند، بهتر است که مردم هم با خریدهای هیجانی، باعث تشویق و برگشت این گروه به بازار خودرو نشوند. افرادی هم که خودرو ندارند بهتر است حداقل دو ماه صبر کنند تا بازار به صورت کامل به آرامش برسد و اگر هم میتوانند وارد فرایند ثبتنام خودروسازان شوند تا با قیمت مناسب خودرو را خریداری کنند.
«فربد زاوه»، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به صحبتها برای ارزانی خودرو در بازار به اقتصاد ۲۴ گفت: متاسفانه ما سالیان سال است که درگیر شعاردرمانی و آرزودرمانی شدهایم و مشکل این است که با توهم به وجود آمده به شرایط دو ماه بعد فکر نمیکنیم؛ لذا مردم را فقط به یک سری مسائل پوچ دعوت میکنیم که حاصل این دعوتها کاهش سرمایههای اجتماعی خواهد بود.
وی ادامه داد: خبر ارزانی دقیقا همانند حرفی است که آقای رستم قاسمی میزند و میگوید که با مصوبه اجارهبها، نرخ اجاره به یکباره سقوط کرده است و مردم در آرامش به سر میبرند. این مسائل آرزودرمانی بوده و اصرار بر این مسئله میتواند کار خطرناکی باشد. البته شعار و آرزو تنها مختص به دولت سیزدهم نبوده و ما سالیان سال است که درگیر این مسئله هستیم. به هرحال من تصور نمیکنم خبری از ارزانی در بازار خودرو باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخیها افزایش قیمت در سال جاری را بعید میدانند و معتقدند بازار کشش افزایش قیمت را ندارد نظر شما در اینباره چیست؟ گفت: صحبت از کشش بازار برای افزایش قیمت از لحاظ فنی صحبت درستی نیست. هنگامی که خودرو ۲۰۶ حدود ۲۰ میلیون بود پس از آنکه به ۳۰ میلیون تومان رسید میگفتند بازار دیگر کشش افزایش بیشتر قیمت را ندارد، اما اکنون میبینیم که ۲۰۶ به ۳۰۰ میلیون رسیده است؛ بنابراین ما نمیتوانیم اندازهای برای قیمتها در نظر بگیریم، اما در این شرایط میتوانیم بگوییم تعداد خریدارانی که توان خرید خودرو با قیمتهای بالا را دارند کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین روند افزایش قیمت برقرار است، اما تعداد کاهش پیدا میکند. البته ممکن است با افزایش تیراژ تا حدودی قیمتها تعدیل شود، اما نه اینکه قیمت به یکباره نصف شود. برای نصف شدن قیمتها در بازار خودرو ما نیاز به یک سازوکارهایی فراتر از خودروسازی داریم، سیاستها در حد خودروسازی نمیتواند مشکل قیمتها را حل کند.
به گزارش اترک در سالهای گذشته و بخصوص در دولت دوازدهم، صنعت خودرو بشدت آسیبپذیر شد و برای درمان این بخش هم هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفت. قبل از تحریمها، خودروسازان ادعا داشتند که در اغلب خودروها به خودکفایی بیش از ۹۰ درصد رسیده اند، ولی تحریم نشان داد که این صنعت بسیار شکننده و وابسته است. به گونهای که اگر قطعات خودرو از خارج از کشور وارد نشود، تولید بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. از این رو ضرورت دارد که در دوره جدید، خودروسازان میزان وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و به صوت واقعی خودکفا شوند بخصوص در خودروهایی که بیش از ۱۰ سال است تولید میشوند. گزارش میدانی از بازار خودرو نشان میدهد که قیمت اکثر خودروها ثابت بوده و افزایش قیمت، میهمان ناخوانده این بازار نبوده است. اما دو خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ و کوییک در بین خودروهای موجود در بازار تا حدودی افزایش قیمت داشتند که علت اصلی هم وجود تقاضا برای این خودروها است. اما در سایر خودروها حداقل طی یک هفته اخیر افزایش قیمت دیده نشده است.