ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نقش موثراحزاب ایران در بالا بردن مشارکت سیاسی

یادداشت - زینب السادات رفیعی پور علوی، پژوهشگرعلوم سیاسی و روابط بین الملل

 

انتخابات مجلس دوازدهم از اهمیت به سزایی برای جمهوری اسلامی ایران به جهت تاکید بر مردمی بودن نظام را داراست. مشروعیت بخشی مردمی حاکمیت، برد بالایی در عرصه روابط بین الملل به خصوص در بین کشورهای منطقه برای ایران رقم خواهد زد. به طبع مشروعیت بخشی بیشتر به واسطه مشارکت مردمی باعث ثبات امنیت ملی و بین المللی ایران خواهد شد. برگزاری یک انتخابات پرشور می تواند تحرک و پویایی جمهوری اسلامی ایران را نمایان سازد. روی کارآمدن یک مجلس مردمی  قوی، مطالبه گر از دولت و نهادهای حکومتی، زمینه ساز رشد اقتصادی کشور بوده و مشارکت سیاسی و رشد مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در بر خواهد داشت. احزاب سیاسی ایران با مشارکت بخشی مردم جهت شرکت در انتخابات و برگزاری مطلوب آن نقش مهمی در توسعه سیاسی کشور خواهند داشت. در امر مهم انتخابات اسفند ماه سال جاری جهت بهبود رقابت های سیاسی و افزایش مشارکت مردمی، احزاب با شناسایی و معرفی کاندیداهای ماهر و برازنده، تلاش سازنده جهت به قدرت رسیدن مدیران اجرایی قوی و بهینه سازی بدنه اجرایی حکومت خواهند داشت. همچنین احزاب با رونق بخشی بر مشارکت سیاسی در برگزاری انتخابات کارآمد، می توانند شور و نشاط انتخاباتی را در کشور برپا سازند.         

لزوم برطرف سازی کاستی های احزاب در ایران

 حمایت احزاب در ایران از انتخابات اسفند ماه سال 1402 نیازمند برطرف ساختن کاستی های احزاب ایران است. واقعیت آنست که متاسفانه احزاب در ایران از کاستی های فراوانی برخوردارند و هنوز احزاب به معنای واقعی در ایران به وجود نیامده است. معمولا در زمان انتخابات احزاب به صورت نمایشی نمایان می گردند و بعد از آن به صورت گروه های سیاسی پراکنده فعالیت خود را ادامه می دهند. نمایندگان در صورت برگزیده شدن در انتخابات مجلس رابطه خود با حزب پشتیبان حفظ نکرده و رابطه دو سویه و مداوم بین نمایندگان و حزب حامی شکل نمی پذیرد.

به طور مثال در صورت خطای نماینده حمایت شده از طرف حزب خاص، پس از انتخابات، حزب پاسخگو نیست و مسئولیت آن خطا را نمی پذیرد. سوال مطرح شده این است که چرا احزاب در ایران تنها در زمان انتخابات نمایان می گردند و پس از آن فعالیت خاصی ندارند؟

 به نظر می رسد عدم استمرار و ثبات احزاب، یکی از ضعف های احزاب در ایران است که موجب پدیدار شدن چنین مشکلی شده است. متاسفانه احزاب در ایران دارای شاخص های اصلی حزب نیستند. شاخص های اصلی حزب؛ ارتباطات سیاسی موثر مابین توده مردم و بدنه اصلی حاکمیت، جامعه پذیری سیاسی و مقبولیت احزاب نزد مردم، نقش اصلی احزاب در مشارکت سیاسی مردم و برآورده کردن نیازهای اساسی آنان با واسطه گری مطلوب احزاب مابین حاکمیت و مردم است.

برطرف شدن آسیب های احزاب، نقش موثر در مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم  دارد

مسئله ثبات حیات سیاسی احزاب و دوام حزب به طوریکه حیات حزب فراتر از حیات بنیانگزاران حزب باشد مسئله مهمی است. واضح است که در ایران با مشکل عدم حضور رهبران پرقدرت، مستحکم و انعطاف پذیر نیز مواجه هستیم. به عبارت دیگر نقش حضور رهبران قوی برای احزاب سیاسی در ایران هنوز شکل نگرفته است. بنابراین فعلا نمی توانیم وارد مبحث؛ گسترده تر بودن حیات سیاسی احزاب از حیات رهبران سیاسی در ایران  شویم.

 دو گروه اصول گرا و اصلاح طلب در ایران فعالیت دارد که هریک انشعبات گسترده ای دارد. به دلیل نبود تشکیلات و سازمان های پایدار جهت ایجاد رقابت سیاسی مطلوب، دو جریان اصلاح طلب و اصول گرا تاکنون مولفه های حزب گرایی مطلوب را به دست نیاورده است. چنانچه احزاب به معنای واقعی کلمه در ایران رونق گیرند واسطه ای برای اعمال فشار توده مردم از پایین به سمت نهادهای اصلی اجرایی کشور در بالا خواهند بود. احزاب با مشروعیت و مقبولیت مردمی، ابزاری جهت کنترل صاحبان قدرت و وسیله ای جهت جلوگیری از رشد فساد در حاکمیت می باشند. در انتخابات مجلس دوازدهم چنانچه احزاب ایران از رشد کافی برخوردار باشند. نخبگان و افراد با صلاحیت جهت نمایندگی را شناسایی کرده و از آنان جهت رسیدن به قدرت حمایت می کنند. حمایت از نخبگانی که سرمایه مالی ندارند برای بالا کشاندن آنان در عرصه سیاست از وظایف احزاب است .

مسلما بایست پس از رسیدن شخص مورد نظر به نمایندگی، حزب حامی، ارتباط خود را به صورت شایسته با نماینده حزب خود حفظ کرده و نماینده را جهت پیگیری مشکلات مردم پاسخگو بداند.

انتخابات اسفند ماه سال جاری در صورت حمایت احزاب قوی در ایران، جهشی جهت پویا سازی فضای سیاسی، مشروعیت سیاسی حاکمیت، مقبولیت مردمی، رشد اقتصادی و افزایش امنیت ملی بین المللی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. چنانچه آسیب های احزاب در جمهوری اسلامی ایران برطرف گردد تاثیر به سزایی در گسترش مشارکت سیاسی مردم به واسطه حمایت احزاب در انتخابات 11 اسفند 1402 خواهیم داشت .  

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه