ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

از مردم عمل، از دولت و بانک ها فقط وعده

مشوق‌های فرزندآوری در راستای اجرایی‌شدن جوانی جمعیت از سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا رسیده است اما از اوایل سال جاری، پرداخت تسهیلات در خراسان شمالی باکمبود اعتبار مواجه شده و متقاضیان در صف بانک در انتظار هستند.

 

 

 

به گزارش عصر اترک، این روزها یکی از حرف‌ها و دغدغه‌های اصلی در حوزه جمعیت، بحث افزایش جمعیت استان و کشور در حوزه فرزندآوری است، کارشناسان معتقدند که کاهش موالید در ایران یک هشدار جدی جمعیتی است.

 در آخرین روز‌های سال ۹۹ سرانجام گره از بخت طرح حمایتی جوانی جمعیت که از سال ۹۲ در مجلس مانده بود باز شد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ این طرح در کشور اجرایی شد.

اجرایی‌شدن طرح جوانی جمعیت، مشوق‌هایی به همراه داشته که یکی از آنها تسهیلات فرزندآوری بوده، در آغاز طرح هیچ مشکلی در روند اجرای طرح مشاهده نمی‌شد، این در حالی است که طی سال جاری متقاضیان زیادی برای دریافت تسهیلات فرزندآوری اقدام کرده‌اند؛ اما در دریافت وام با مشکلاتی از جمله نبود اعتبار مواجه شده‌اند که در مقابل این همه تبلیغات افزایشی جمعیت قطعاً تأثیر منفی خواهد داشت.

 

شاخص‌های جمعیتی جاجرم و شیروان در وضعیت بحرانی است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: در راستای صحیح اجراشدن طرح جوانی جمعیت در خراسان شمالی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات توسط تمام دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

زهرا معینی یکتا ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، شهرستان‌های جاجرم و شیروان از لحاظ شاخص‌های جمعیتی در وضعیت بحرانی هستند که فرمانداران باید بیشتر ورود را داشته باشند.

معینی یکتا اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و تبلیغات توسط تمام دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است؛ اما دررابطه‌با مشوق‌های فرزندآوری و پرداخت تسهیلات، در مورد بانک‌هایی که از پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری ممانعت دارند، برخورد شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی بیان داشت: فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها باید مشکلات اجرایی‌ نشدن قانون حمایت از جوانی جمعیت را بررسی کنند تا مهم‌ترین مسائل به وزارت کشور انعکاس داده شود.

 

۳۰ درصد اعتراضات مردم در حوزه تسهیلات فرزندآوری است

معینی یکتا خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های ارسالی از فرمانداران و رصدهای صورت‌گرفته، یکی از موارد اعتراضات در حوزه عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی وام ازدواج، فرزندآوری است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اعتراضات مردمی مربوط به عملکرد بانک‌ها است.

وی یادآور شد: مدت‌زمان طولانی انتظار برای دریافت وام، عملکرد متفاوت بانک‌ها در حوزه ضمانت‌ها، پرداخت‌نشدن تسهیلات علی‌رغم تشکیل پرونده یکی از دغدغه‌های جدی مردم است و باتوجه‌به اینکه استانی کم‌برخوردار هستیم انتظاری که وجود دارد این است که بانک‌ها در رسیدگی به مشکلات مردم در خصوص تسهیلات فرزندآوری و ازدواج عملکرد بهتری داشته باشند.

 

http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1402/ABAN/1149043_433.jpg

 

بانک‌های عامل در تسهیلات فرزندآوری، اعتبار ندارند

این مسئول گفت: یکی از مشکلاتی که در نیمه نخست سال جاری مواجه بوده‌ایم، مراجعات مردمی جهت ثبت تسهیلات فرزندآوری بوده که هیچ بانک انتخابی جهت پرداخت این وام دارای اعتبار نیست.

معینی یکتا ابراز داشت: براین‌اساس از طریق معاون اقتصادی پیگیری انجام شد که عنوان شده در سامانه ثبت تسهیلات پیام خطا صادر می‌شود و مردم نمی‌توانند درخواستشان را برای وام فرزندآوری پیگیری کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی دررابطه‌با اختلالات موجود در سامانه گفت: باید در این زمینه سریعاً مکاتبات انجام شود، زیرا از طرفی فرزندآوری و جوانی جمعیت را تبلیغ می‌کنیم و از سمت دیگر زمانی که افراد مراجعه می‌کنند که از این منابع استفاده کنند، از این طرح بی‌بهره می‌مانند.

 

خراسان شمالی جزو آخرین استان‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی است

مدیر شعب بانک‌های خراسان شمالی اظهار داشت: سامانه بانک مرکزی در اختیار سیستم بانکی استان نیست و ثبت‌نام، باز یا بسته‌بودن سامانه توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

حسین شریفیان ادامه داد: باتوجه‌به اینکه استان خراسان شمالی با ۱۶۵ درصد جزو استان‌هایی است که نسبت مصارف از منابع بیشتر است، سیستم خطا می‌دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار ثبت شده در نیمه مهرماه سال جاری از سیستم بانک مرکزی در حوزه پرداخت تسهیلات تکلیفی در استان خراسان شمالی جزو استان‌های انتهای جدول در کشور قرار دارد.

این مسئول افزود: کهگیلویه و بویراحمد با ۴۷ درصد در تسهیلات تکلیفی، خراسان شمالی با ۵۷.۸ درصد، ایلام با ۴۴.۷ درصد، گلستان با ۴۴ درصد و سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد تسهیلات تکلیفی است که خراسان شمالی دومین استان در کشور است که بیشترین تسهیلات تکلیفی را دارد.

 

http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1402/ABAN/14011105000543_Test_PhotoN.jpg

 

بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات ورود نمی‌کنند

مدیر شعب بانک‌های خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیگیر موضوع مهمی در استان هستیم که تسهیلات تکلیفی را از مصارف در اختیار شعب خارج کنیم، زیرا زمانی که ۵۷ درصد تسهیلات تکلیفی است پرداخت بانکی محدود می‌شود.

وی ابراز داشت: علاوه بر این باید بتوانیم یک خط ویژه بگیریم؛ زیرا اگر بخواهیم از منابع داخلی این تسهیلات را پرداخت کنیم، امکان‌پذیر نیست.

شریفیان اضافه کرد: متأسفانه تمام تسهیلات تکلیفی و غیر تکلیفی از منابع داخلی استان پرداخت می‌شود و هیچ‌کدام از آنها به‌صورت ویژه و خط اعتباری نیست، اگر این موضوع به نتیجه برسد، وضعیت بهتر خواهد شد.

مدیر شعب بانک‌های خراسان شمالی ادامه داد: نکته قابل‌توجه دیگر این است که بانک‌های خصوصی یا در پرداخت تسهیلات شرکت نمی‌کنند و یا وام‌های تکلیفی را به‌نوعی نپذیرفتند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بانک‌های خصوصی تمام منابع مردم را جمع‌آوری می‌کنند و به تهران منتقل می‌کنند، اما برخی از آنها حتی کمتر از ۱۰ درصد منابعشان را در استان خرج نمی‌کنند و مابقی را به خارج استان ارسال می‌کنند.

 

۳۹۶۲ نفر در صف انتظار وام فرزندآوری

شریفیان یادآور شد: بر اساس آمار ثبت شده در نیمه مهرماه سال جاری پرداخت تسهیلات فرزندآوری، بانک ملی تعداد یک هزار و ۹۶۰ فقره، بانک سپه ۹۰۱ فقره، بانک صادرات ۹۱۱ فقره، بانک تجارت ۴۷۷ فقره، بانک رفاه ۱۹۰ فقره، بانک کشاورزی ۸۰۳ مورد فقره،  بانک مسکن ۱۲۴ فقره، بانک صنعت و معدن ۲۱ مورد و پست‌بانک ۳۹ فقره انجام شده است.

وی گفت: همچنین در حال حاضر در بانک ملی صفر نفر در صف انتظار، بانک سپه ۳۱۲ نفر در صف، بانک صادرات ۶۸۸ نفر در صف، بانک تجارت ۳۶۲ نفر در صف، بانک رفاه ۶۱۰ در صف، کشاورزی ۷۶۹ نفر در صف، بانک مسکن ۵۳۳ مورد در صف، صنعت و معدن ۱۰ نفر در صف، پست‌بانک ۶۷۸ نفر در صف و متأسفانه بیشترین انتظار در توسعه تعاون و پست‌بانک است.

مدیر شعب بانک‌های خراسان شمالی ادامه داد: باتوجه‌به گستردگی مناطق روستایی در خراسان شمالی باید پیگیری کنیم که شعب گسترده پست‌بانک در مناطق روستایی پرداخت تسهیلات را انجام دهند تا وضعیت بهتر شود.

 

برخی از بانک‌های خصوصی هیچ پرداخت تسهیلاتی نداشته‌اند

شریفیان خاطرنشان کرد: در حوزه پرداختی‌های بانک‌های خصوصی نیز، توسعه تعاون ۱۴۹ فقره، ایران‌زمین ۴۳ فقره، بانک ملل ۴۸ فقره، بانک دی ۵۲ فقره، پاسارگاد هشت فقره، آینده ۹۲ فقره، سینا ۱۶۲ فقره و بانک‌های گردشگری، پارسیان، شهر، سامان، اقتصاد نوین، کارآفرینی، بانک نور، سرمایه، توسعه صادرات هیچ پرداختی در حوزه تسهیلات فرزندآوری نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در بانک توسعه تعاون ۱۶۵ نفر، ایران‌زمین ۳ نفر، ملل ۱۹ نفر، دی صفر نفر، پاسارگاد پنج نفر، گردشگری ۱۴ نفر، پارسیان ۲۲ نفر، شهر ۲۱ نفر، سامان صفر نفر، اقتصاد نوین هشت نفر، آینده ۳۳ نفر و بانک سینا نیز صفر نفر در انتظار پرداخت تسهیلات هستند.

مدیر شعب بانک‌های خراسان شمالی گفت: با پیگیری‌های استاندار و دستوراتی که صادر شد چندین نوع از بانک‌ها در موضوع فرزندآوری آن هم در حد ۲۰ نهایت تا ۴۰ مورد پرداخت کردند؛ اما در موضوع وام ازدواج متأسفانه ورود نکردند.

 

http://admin.asreatrak.ir/userUpload/images/1402/ABAN/1401021816240226925285404.jpg

 

روند کاهشی ولادت‌ها در خراسان شمالی طی ۱۰ سال اخیر

مدیرکل سازمان ثبت‌احوال خراسان شمالی اظهار داشت: طی ۱۰ سال اخیر در موضوع ولادت‌ها در خراسان شمالی با نوسانات کاهشی همراه بوده که این رتبه از سال ۹۲ در جایگاه هشتم کشوری به جایگاه ۱۱ ام در سال گذشته رسیده است.

علی زاهدی نیا ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته به لحاظ تعداد در سال ۹۲ تعداد ۱۹ هزار و ۸۷۸ ولادت در استان ثبت شده که این تعداد در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۶ هزار و ۸۰۰ ولادت به ۱۲ هزار و ۹۸۷ مورد رسیده است.

این مسئول بیان داشت: بر اساس ۶ماهه نخست سال جاری، استان ۱.۴ درصد افزایش ولادت بوده که این روند در کشور با ۲.۵ درصد کاهش ولادت‌ها مواجه بوده و خوشبختانه در خراسان شمالی روند کاهشی معکوس و به رو افزایش قرار گرفته است.

 

۸۰ درصد ولادت‌ها در مادران ۲۰ تا ۳۹ سال است

زاهدی نیا گفت: بیشترین ولادت‌ها در خراسان شمالی از مادرانی با سن بین ۳۰ تا ۳۴ سال با یک هزار و ۶۸۸ مورد، مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال تعداد یک هزار و ۶۴۷ مورد، مادران ۲۰ تا ۲۴ سال تعداد یک هزار و ۶۴۲ مورد، مادران ۱۵ تا ۱۹ سال تعداد ۶۰۹ ولادت ثبت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع آمار ثبت شده نشان از این دارد که ۸۰ درصد ولادت‌های استان خراسان شمالی مربوط به گروه سنی مادران ۲۰ تا ۳۹ سال است.

زاهدی نیا افزود: در استان خراسان شمالی به‌ازای هر ۱۰۰ واقعه ولادتی که به ثبت می‌رسد، ۱۰۹ مورد تولد نوزادان پسر است.

مدیرکل سازمان ثبت‌احوال خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای مناطق روستایی بیشترین موالید ثبت شده در رده سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال و در نقاط شهری این رده سنی با افزایش پنج سال به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

وی بیان داشت: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، فرزند اول و دوم روند کاهشی هستند؛ اما فرزند سوم و چهارم افزایش پیدا می‌کند.

زاهدی نیا بیان داشت: همچنین تعداد خانواده‌های داری یک فرزند استان ۵۵ هزار نفر و خانواده‌های دارای دو فرزند ۸۱ هزار مورد، خانواده‌های دارای سه فرزند ۱۳۵ هزار مورد و خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۳۰ سال ۸ هزار مورد بوده است.

 

روند افزایشی ولادت‌ها در سال جاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده در سامانه سیب دانشگاه علوم پزشکی استان، تعداد بارداری‌های ثبت شده طی ۶ماهه نخست سال گذشته ۶ هزار و ۷۷۹ مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با روند افزایشی به ۷ هزار و ۱۸۹ مورد رسیده است.

محمدرضا اکبری با اشاره به اینکه سامانه سیب دانشگاه به‌روز است، ادامه داد: براین‌اساس وقتی یک مادر باردار برای تحت پوشش قرارگرفتن مراکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه می‌کند باتوجه‌به زمان شروع بارداری در سامانه ثبت می‌شود که در شهرهایی همچون بجنورد و شیروان زنان باردار در ماه‌های نخست بارداری به جهت تشکیل پرونده بارداری مراجعه نمی‌کنند.

این مسئول گفت: ۹۴.۵ درصد از مادران باردار در خراسان شمالی حداقل یک‌بار خدمت را از مراکز بهداشتی دریافت می‌کنند.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه