ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

نجمه سیددخت

ایران؛ کشوری کهنسال با سابقۀ دیرینۀ فرهنگی و 2500 سال تاریخ مدون است و صاحب ادبیاتی غنی و پربار هم در شکل شفاهی و هم به صورت نوشتاری است و کودکان این مرز و بوم از این میراث ادبی کهن بی نصیب نمانده اند. ادبیات کودک و نوجوان به نوشته ها و سروده های ادبی ویژۀ کودکان و نوجوانان اطلاق می شود. این نوع ادبیات؛ بخشی از فرهنگ شفاهی عامه و همچنین نوشته هایی در زمینۀ دین، دانش اجتماعی، علم، هنر و سرگرمی را در بر می گیرد که نویسندگان و سرایندگان برای کودکان و نوجوانان پدید می آورند. در تعریفی دیگر، ادبیات کودکان و نوجوانان به معنی واقعی آن، نوشته هایی است که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد، به زبان و نثری مناسب سطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاویر است.

بر همین مبنا، اصلی ترین هدف ادبیات کودکان و نوجوانان، لذت بخشی و گسترش تخیل و تقویت حس زیبایی شناسی در کودک است و علاوه بر لذت بخشی و سرگرمی، کاربرد آموزشی هم دارد و می تواند به شکلی هنرمندانه، در اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد. افزون بر این، ادبیات یکی از موثرترین ابزارهای زبان آموزی و تقویت مهارت های زبانی کودک و نوجوان است؛ همچنین می توان ادبیات کودکان را اصلی ترین ابزار پرورش معنوی کودک دانست، ابزاری که چه به صورت بومی و شفاهی و چه به صورت رسمی و مکتوب مورد توجه بوده است.

اولین ویژگی که می توان برای ادبیات کودک و نوجوان نام برد، بهره گیری از زبان و ادبیات خاص مخاطب است. زبان ادبیات کودک و نوجوان، از لحاظ کاربرد کلمات و ساخت جمله ها، ساده است. نوشته و کلمات در این متن ها سلیس، روان و در خور فهم کودک و نوجوان است. در واقع، آثاری که برای کودک و نوجوان نوشته می شود، باید با مراحل رشد جسمی، ادراکی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی این قشر تناسب داشته باشد. از دیگر ویژگی های ادبیات کودک و نوجوان، تصاویر کتاب هاست. عکس ها و نقاشی ها؛ نوشته را جذاب تر می کند و تمرکز کودک را بالا می برد. اهمیت تصویر برای کودک و نوجوان، برابر با اهمیت نوشته است و همواره بخشی از پیام با تصویر بیان می شود.

در واقع، سرآغاز ادبیات و به ویژه ادبیات کودکان، فرهنگ عامه یا فولکور است. لالایی ها، مثل ها،  ترانه ها و افسانه های کودکان، اسطوره ها، داستان های ماجراجویانه و حماسی و عاشقانه، همه زاییدۀ تفکر و تخیل مردم اعصار مختلف هستند و بنیاد و اساس ادبیات کودک و نوجوان را تشکیل می دهند. این مجموعه که در طی زمانی بس طویل، سینه به سینه، به نسل های بعدی منتقل شده است؛ اثرات روانی و تربیتی عمیقی بر کودک و نوجوان باقی می گذارد؛ بنابراین ادبیات کودکان سرچشمه در فرهنگ و فولکور عامه دارد و کهنسالی زندگی بشر بر روی زمین است.

به طور کلی می توان گفت، سرچشمه ای که کودکان از آن سیراب شده اند و هویت فرهنگی و تاریخی آنها را شکل داده است؛ فرهنگ و ادبیات شفاهی است که توسط سازندگانی ناشناس ساخته و پرداخته شده و توسط نقالان و قصه گویان برای همگان از جمله کودکان نقل شده است و روند رشد ادبیات کودکان در طول تاریخ با تحول دوران کودکی و نگرش به کودک، پیوندی ناگسستنی دارد. ادبیات هر نسل بر پایۀ ادبیات نسل های قبل از خود بنا شده است و کتاب های کودکان محصول زمانۀ خویشتن می باشند و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی همان دوره مخصوص به خود نوشته شده اند. ادبیات کودکان می تواند در صورت داشتن شرایط و ویژگی های لازم، نقش بسیار مهم و موثری در تامین سلامت جسمی و روحی، برقراری روابط انسانی سالم و رضایت بخش بین همۀ مردم دنیا و برقراری صلح جهانی برای نسل های آینده داشته باشد و سرانجام در ساختن یک زندگی هدفدار و لذتبخش برای جامعه، راهگشا باشد.

18 تیرماه، به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران است. دلیل نامگذاری 18 تیرماه؛ تقارن آن  با سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسندۀ کودک و نوجوان ایرانی است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه