ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

نگاهی به مدیریت و سیاستگذاری اجتماعی

یادداشت - دکتر محمد بیرجندی

 

با دقت نظر در مسیر طی شده و مدیریت 45 ساله بعد از انقلاب اسلامی و برنامه های توسعه کشور فارغ از موفقیت های بدست آمده، وقتی به بررسی نواقص و اشکالات می پردازیم آنچه مشهود بنظر می رسد؛ بخش عمده ای از ناکارآمدی ها به فقدان سازوکارها و نگرش های درست حریانهای سیاسی اجتماعی در کشور برمی گردد.

امور اجتماعی کشور بر اساس ساختار، ماموریت ها، وظایف، اهداف و منابع نهادهای متولی و سیاستگذار در این حوزه، از وضعیت منسجم و ساختار یافته ای برخوردار نمی باشد. راهبری مسائل اجتماعی در بدنه برنامه ریزی  اجرایی کشور و رصد وضعیت نهادها، ارکان، کنشگران و فعالان مدنی، معضلات و تهیه داده ها و اطلاعات و تقویت خط مشی های و برنامه های اقدام لازم در بستر قوانین برای پیشگیری، کنترل، مدیریت و کاهش آسیب ها و صیانت از حقوق شهروندی در سه حوزه مهم اجتماعی به شرح ذیل، بسیار حائز اهمیت و نیازمند توجه جدی دولت است.

۱. توسعه سرمایه اجتماعی

۲. امور آسیب ها ومسایل اجتماعی

۳. مشارکت های اجتماعی

در برد تحلیل علمی شاید بتوان مسائل و آسیب های اجتماعی را مورد واکاوی قرار داد و به صورت مستقل و متمرکز به ابعاد متنوع و پیچیده آن پرداخت اما در واقعیت امر هیچ مسئله اجتماعی- فرهنگی وجود ندارد که متاثر از حوزه اقتصاد سیاست نباشد. بدین معنا که مسائل اجتماعی و به تبع آن آسیب های اجتماعی از برهمکنش ای مجموعه ای از متغیرهای انسانی و محیطی نهفته در سیستم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور می یابد. لذا آسیب های اجتماعی محصول و معلول اقدامات و فعالیت های کل سیستم و یا به عبارت دقیق‌تر ناکارآمدی مجموعه ای از نظامات عملکردی است. از همین رو انتظار بهبود در حوزه اجتماعی منوط و مشروط به تغییرات ساختاری و بنیادین و اصلاح زیربنایی در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. از این رو، در راستای برنامه ریزی، حفظ و توسعه، مدیریت  و ساماندهی  اجتماعی اقدامات رویکردی به شرح ذیل حائز اهمیت است؛

  • توانمندسازی و نظارت بر نهادی غیر دولتی
  • تدوین بسته های اجرایی مدل کاربستی با تکیه بر هدف های کمی و کیفی
  • تهیه پیوست های اجتماعی
  • تشکلیل هیات های خرد و اندیشه ورز

 

فعالیت اجتماعی حاصل کنشگری و باز کنش های متعددی است که بر اساس مولفه های خاص قابل تعریف، کنترل و باز تعریف می باشد. با نگاهی به چالش‌های اجتماعی که در جوامع گوناگون وجود دارد، مسئله توجه به چگونگی بروز، باور، دیده بانی  و مهارت های مواجهه سازمانی با این چالش ها  با نگاه استاندارد بسیار حائز اهمیت است. با این توضیح ؛ در سیاست گذاری اجتماعی مداخله گری حرفه ای در موضوعات ذیل ضروری بنظر می رسد؛

  • ارزیابی سریع با مدل علمی و پیش بینی شاخص ها برای تدوین برنامه توسعه اجتماعی بخش
  • بهبود ساختار و متناسب سازی آن با ماموریت های اجتماعی
  • اجتماعی سازی ماموریت سازمانی دستگاههای اجرایی و تخصصی
  • همگام سازی نظام یافته در راستای اجرای سیاست ها اجتماعی
  • نهادسازی، گفتمان سازی و شبکه سازی موضوعی متناسب

در حال حاضر، سازمان امور اجتماعی به عنوان مرجع اصلی هماهنگی امور اجتماعی در کشور به ویژه در مسئله کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، عهده دار سیاستگذاری و برنامه ریزی ذیل شورای اجتماعی کشور می باشد. لذا ضروری است؛ این سازمان اهتمام لازم به مقوله توسعه گری اجتماعی را در تدوین و اجرای مأموریت های خود لحاظ نماید. در همین ارتباط مهمترین ارکان توسعه گری اجتماعی مورد نظر عبارتند از؛

  • امنیت اجتماعی
  • مشارکت در تصمیم گیری ها
  • اعتماد عمومی و نهادی
  • رسمیت مدنی(مشروعیت و مقبولیت)
  • رویه های منصفانه کاری و اجتناب از تبعیض
  • سرمایه گذاری اجتماعی
  • آموزش و توسعه انسانی و تأمین فرصت رشد و توسعه افراد
  • گفتگوی اجتماعی و نهاد سازی مدنی

برنلمه ریزی توسعه وحفظ سرمایه اجتماعی، مدیریت سلامت اجتماعی و ساماندهی آسیب ها در سکونت گاه های غیر رسمی مناطق حاشیه، پیگیری و نظارت بر اجرای تصمیمات و مصوبات شورای اجتماعی ، پایش و تهیه گزارش های تخصصی، تاسیس،  توانمندسازی و نظارت بر نهادی غیر دولتی درسطح ملی و استانی و در ارکان اجتماعی ودستگاه های ذینفع ومرتبط از جمله چالش ها و مسائل مهم حوزه اجتماعی کشور است. مسئله پیشگیری نقطه برجسته قانون است که در تعاملات  و تدوین بسته های اجرایی با مدل کاربستی و مبتنی بر هدف های کمی ارائه نشده است.

یکی دیگر از مهمترین چالش حوزه اجتماعی کشور فقدان رصد و پایش اجتماعی کارآمد در استان ها و مناطق پیرامونی است. خلاء این حوزه پیشتر به نظام و نگاه حاصل از تحلیل کارشناسی معطوف بوده و ضعف در تدوین دستورالعمل های لازم و زمینه سازی رفع موانع اجتماعی و تقویت مسئولیت اجتماعی در نظام اجرایی و بنگاه های فعال مشهود می باشد. تمرکز بیشتر به مسایل سرمایه های اجتماعی در حوزه خانواد، جوانان، زنان، اقوام و نشاط در برنامه ریزی های آتي حوزه از اهمیت  بالایی برخودار است. همچنین، وضعیت موجود اجتماعی و فرهنگی بویژه در مناطق حاشیه نشین بیانگر تغییرات اجتماعی بزرگ و نبود ساز و کارهای لازم برای توسعه روابط و فقدان زیر ساخت مناسبات اجتماعی است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه