ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

معرفی هنرمند: قاسم مهرنیا

یادداشت - هدیه یزدان پناه: اگر بگویم موفقیت سن و سال نمی‌شناسد قطعا اغراق نکرده‌ایم؛ قاسم مهرنیا متولد 1324 و یکی از پیشکسوتان مهم در عرصه ورزش باستانی، نقالی و پرده خوانی شعر و ادبیات مداحی و ستایشگری و پژوهش در زمینه فرهنگ عامه است.

"قطره‌ای از قلزم" و "پرواز پرندگان با هم زیباست" از مجموعه اشعار به چاپ رسیده از این هنرمند پیشکسوت بجنوردی است؛ از مهمترین آثار او می‌توان به کتاب"مفاخر آرمیده" اشاره کرد؛ در این اثر شرح زندگی 15 روحانی، 16 تن از فعالان اجتماعی و خیران و 23 هنرمند آورده شده است.

همنشینی با فرهیختگانی همچون عارف بجنوردی و کاظم تبریزی بسیار در زندگی ادبی‌اش تاثیرگذار بوده است؛ در قالب‌های قصیده، مثنوی ترکیب‌بندی و گاها غزل و رباعی شعر می‌گوید."قطره‌ای از قلزم"فرهنگ فولکلور شهر بجنورد از بازی‌ها، داستان‌ها و آداب و سنن محلی این استان را به تصویر می‌کشد.

مهرنیا معتقد است تمامی آهنگ‌های مقامی خط خراسان دارای داستانی هستند که داستان‌هایی حماسی، عرفانی و عاشقانه و جذاب اند ؛ هنوز هم می‌شود ترانه‌های اصیل نوشت و در موسیقی استان از آن بهره برد.

 باز هم می‌رسیم سرهمان تقدیر ...نمی‌گوییم تقدیر نکنین...یاد نکنین.....قطعا تقدیر از این اسطوره‌ها وظیفه تک تک ماست؛ اما این عزیزان پر از ایده‌هایی ناب و پخته هستند که می‌شود بسیار از آنها استفاده کرد یا در مجموعه‌های مختلف هنری به عنوان مدرس از آنها بهره برد.تجربه آنها را نمی‌توان در هیچ گنجایشی گنجاند که اگر نباشند فرهنگ و اصالت این استان معنا پیدا نمی‌‌کند؛ اگر یادمان برود که چه بودیم و چه شدیم و با چه کسانی رشد کردیم؛ به قهقرا می‌رویم.

این هنرمند دلسوز پیشکسوت و اصیل بجنوردی دلش برای خیلی چیزها می‌سوزد؛ مثل همین جشنواره هنرهای تجسمی که در استان برگزار شد و مثلا یک طراح؛ پوستر این جشنواره را طراحی کرده است که حتی نمی‌شود آن را خواند؛ همه دنیا حسرت خط و خوشنویسی هنرمندان ایران را می‌خورند که آنقدر اصیل و خاص است؛ چرا فکر می‌کنید طرح هر چه پیچیده‌تر جذاب‌تر است.

کاش بودجه ادارات را به هر دلیلی اینقدر راحت حیف و میل نکنیم و بپذیریم که در اکثر موارد داریم اشتباه می‌کنیم؛ همه اینها نتیجه تصمیم‌گیری‌های غلط مدیران استانی ماست.

استاد قاسم مهرنیا عزیز سرمایه استان خراسان شمالی و ایران است؛ قدر این اساتید را بدانیم و از آنها حمایت کنیم.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه