ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

برجام خوب است یا بد؟

برجام نمود موفقیت دیپلماسی است یا خسارت محض؟

اترک: معاون وزیر خارجه ایران در نشست خبری با اشاره به سخنرانی علی باقری، سرپرست وزارت خارجه گفت: آقای باقری در نشست سازمان ملل تاکید کردند یکی از نمودهای موفقیت دیپلماسی چند جانبه برجام بوده است که توانست یک بحران غیر ضروری را حل کند.

این درحالی است که آقای باقری بار‌ها با حضور در صدا و سیما نقد خود را به برجام مطرح کرده بود. باقری کنی یکبار با حضور در برنامه «حالا خورشید» شبکه سوم سیما برجام را «خسارت محض» خوانده بود.

حال این سوال برای کارشناسان پیش آمده است که بالاخره برجام خوب است یا بد؟ برجام خسارت محض است یا نمود موفقیت دیپلماسی؟

 

به گزارش اترک و به گزارش ایسنا، «رضا نجفی»، در نشست خبری به جزئیاتی از مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا پرداخت.

مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا ادامه دارد

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا در کشوری دیگر از جمله عمان گفت: این مذاکرات به صورت غیر مستقیم همچنان ادامه دارد ولی آنچه که ما  می‌فهمیم این است که طرف مقابل «آمریکا» به خاطر مسائل داخلی خود  آمادگی برای مذاکرات جدی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را ندارد.

نجفی با اشاره به مواضع دولت جدید ایران در ارتباط با موضوع مذاکره و نگاه رئیس‌جمهور منتخب به این موضوع گفت: با توجه به این مواضع این مذاکرات قطعاً ادامه خواهد یافت ولی اصل این است که طرف مقابل نیز آمادگی برای ورود به  مذاکرات جدی را داشته باشد و در همین چارچوب باید دید که سیاست دولت آتی آمریکا در این ارتباط چگونه خواهد بود .

نجفی گفت: ما هیچ‌گاه میز  مذاکرات را ترک نکردیم و در این ارتباط آمادگی داریم.  

برجام؛ نمود موفقیت دیپلماسی چند جانبه

وی با اشاره به سخنرانی هفته گذشته علی باقری، سرپرست وزارت خارجه در نشست چند جانبه گرایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: آقای باقری نیز در این نشست تاکید کردند یکی از نمودهای موفقیت دیپلماسی چند جانبه برجام بوده است که توانست یک بحران غیر ضروری را حل کند  و همانطور که اشاره کردم باید منتظر ماند و دید که سیاست دولت بعدی آمریکا در این زمینه چگونه خواهد بود.

 

باقری کنی درباره برجام چه فکر می‌کرد؟

به گزارش اترک، باقری‌کنی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت و در تلاش‌های نافرجام شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای و تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران نقش مستقیم داشت.

با روی کار آمدن دولت روحانی، جلیلی از شورای امنیت کنار رفت و باقری کنی نیز به طبع کنار گذاشته شد و به یکی از منتقدان برجام تبدیل شد.

او بار‌ها با حضور در صدا و سیما نقد خود را به برجام مطرح کرده بود. باقری کنی یکبار با حضور در برنامه «حالا خورشید» شبکه سوم سیما برجام را «خسارت محض» خوانده بود.

باقری کنی در این در برنامه در پاسخ به سوال جهت دار مجری که می‌گوید چرا سالگرد برجام را کسی جشن نمی‌گیرد، می‌گوید «شما سالگرد ازدواج را زمانی جشن می‌گیرید که یک خانم خوب خانه دار دارید که به بچه‌ها رسیدگی میکند، ولی فرض کنید یک خانمی دارید که شما را از خانه بیرون کرده و دو تا دعوا در دادگاه طرح کرده است. قاعدتا شما سالگرد این ازدواج را جشن نمی‌گیرید

او برجام را همین ازدواج بد خوانده و میگوید به خصوص اگر پدر شما گفته باشد با این خانم ازدواج نکن. رهبری و خیلی از دلسوزان می‌گفتند من به برجام خوش بین نیستم.

باقری کنی سال ۹۷ در برنامه «بدون توقف» گفته بود نگاه «تنش زدایی» در برابر دشمن نگاهی منفعلانه است که نهایتا به تحلیل هویت ملی می‌انجامد و در این صورت هیچ چیزی برای ما باقی نخواهد ماند.

او یک بار در جمع دانشجویان دانشگاه شریف مدعی شده بود به خاطر عقب نشینی‌های راهبردی که در برجام، تصور آن‌ها از ما این است که ضعیف هستیم و به خاطر همین امر سناتور تام کاتن که متحد ترامپ است در سخنرانی اخیر خود گفت: «در ارتش امریکا به ما یاد میدهند که وقتی دشمن در برابرت زانو زد او را به زمین بزن و کارش را تمام کن».

جالب اینجاست که او بخشی از صحبت‌های تام کاتن را تعمدا سانسور کرده بود. کاتن گفته بود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که نتیجه مذاکرات بی حاصل آن‌ها در شورای امنیت ملی (زمان دبیر سعید جلیلی) بود، ایران را به زانو درآورده بود.

تام کاتن به صراحت به تحریم‌های سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ اشاره کرده است، ولی باقری این بخش از اظهارات وی را ذکر نکرده است؛ کاتن معتقد است تحریم‌های اعلام شده علیه ایران به ویژه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، عملا اقتصاد ایران را به مرز فروپاشی کشانده بود و در چنین شرایطی، آمریکا نمی‌بایست با مذاکرات هسته‌ای اجازه دهد اقتصاد ایران نجات پیدا کند.

شدت انتقاد او از برجام به حدی زیاد است که در مقدمه ترجمه دستکاری شده محمد جمشیدی از کتاب خاطرات وندی شرمن، تحریف کتاب را تلاشی برای «پرهیز از انتشار و اشاعه یک سویه دیدگاه‌های خاص نویسنده کتاب» عنوان کرده بود. یکی از موارد جعل کتاب شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در برجام بخش مربوط به روایت کوبیدن جان کری روی میز از خشم است که هم شرمن، هم جان کری و هم جواد ظریف در کتاب‌های خود به طور جداگانه به این خاطره اشاره کرده اند. در این جلسه کری از خشم روی میز کوبیده و خودکاری را به سمت عراقچی پرتاب کرده است. در ترجمه تحریف شده جمشیدی، خودکار به عراقچی می‌خورد! این تحریف با حدف تحقیر مذاکره کنندگان دولت روحانی است.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه