ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

بلاتکلیفی خوابگاهی دانشجویان دانشگاه مازندان

اترک: دانشگاه مازندران در تابستان امسال با صدور اطلاعیه ای از تغییر جنسیت خوابگاه امام حسین(ع) این دانشگاه از پسرانه به دخترانه خبر داد که این موضوع موجب کمبود خوابگاه برای دانشجویان پسر دانشگاه شده است.

امیر محمد بانکیان: همواره مهمترین دغدغه دانشجویان غیربومی موضوع خوابگاه است و دانشگاه ها جهت رفاه حال دانشجویان و تداوم تحصیل آنها سعی در تامین خوابگاه مناسب دارند. دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان مازندران، در شهر بابلسر واقع شده و حدود ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه دارای سه خوابگاه دولتی می‌باشد که تا سال تحصیلی گذشته به این شکل تقسیم بندی می‌شد: خوابگاه حضرت زینب برای تمام دانشجوبان دختر، خوابگاه امام حسین برای دانشجویان پسر مقطع کارشناسی و خوابگاه شهید نواب صفوی برای دانشجویان پسر مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و غیر ایرانی.

به گزارش اترک؛ اما این دانشگاه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ و در پنجمین اطلاعیه اسکان دانشگاه نوشت: "با توجه به افزایش درصد قبولی خواهران به نسبت برادران (میانگین ۶۵ به ۳۵) طی سال‌های اخیر در دانشگاه مازندران و ضرورت توزیع عادلانه امکانات و خدمات رفاهی در بین دانشجویان، این دانشگاه مطابق مصوبه شورای تخصصی دانشجویی، تصمیم به تغییر کاربری جنسیتی مجتمع خوابگاهی امام حسین(ع) از پسرانه به دخترانه گرفته است. لذا خوابگاه شهید نواب صفوی به‌عنوان محل اسکان دانشجویان پسر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تعیین و بر همین اساس دانشجویان واجد شرایط مطابق با آیین‌نامه واگذاری خوابگاه‌ها می‌توانند نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه صندوق رفاه دانشجویان اقدام نمایند. بدیهی است سایر دانشجویانی که شرایط اسکان در خوابگاه دولتی را ندارند می‌توانند از خوابگاه‌های خودگردان تحت پوشش دانشگاه استفاده نمایند."

صدور این اطلاعیه در تعطیلات تابستانی و عدم حضور دانشجویان غیر بومی در بابلسر، سبب نگرانی های گسترده در بین دانشجویان پسر این دانشگاه شده است. با وجود آنکه دانشگاه مازندران طبق آیین نامه واگذاری خوابگاه ها، مصوب 5 شهریور 1401، که در سایت این دانشگاه قرار دارد؛ اعلام کرده بود که حداکثر مدت تعلق خوابگاه به دانشجویان کارشناسی و دکتری 4 ترم و کارشناسی ارشد 2 ترم می باشد، اما عدم درج این موضوع در دفترچه انتخاب رشته سبب بی اطلاعی گسترده دانشجویان شده است.

در حالی که با تصمیم اخیر دانشگاه مازندران مشکل دانشجویان دختر این دانشگاه از لحاظ خوابگاه به طور کامل رفع شده است و حتی دانشجویان دختر بومی این دانشگاه توان اسکان در خوابگاه دولتی را خواهند داشت، که موضوعی مطلوب و شایسته تقدیر است؛ اما ضروری است مسئولین دانشگاه مازندران به چند هزار دانشجوی پسر غیر بومی متقاضی خوابگاه نیز توجه داشته باشد و راه حلی را برای اسکان آنها در نظر بگیرند. راه های جایگزین سکونت برای این دسته از دانشجویان اجاره خانه و یا حضور در خوابگاه های خودگردان می باشد که با کمی تحقیق دریافتیم در هر دو مورد دانشجویان پسر این دانشگاه با چالش جدی رو به رو هستند.

در ادامه نگاهی به آگهی های اجاره خانه در شهر بابلسر داشتیم و در بررسی چندین و چند مورد آگهی اجاره خانه دانشجویی حتی یک مورد که صاحب خانه تمایل به اجاره دادن منزلش به دانشجویان پسر را داشته باشد پیدا نکردیم! همچنین در حوزه خوابگاه های خودگران، بیش از 20 خوابگاه خودگردان طرف قراداد با دانشگاه مازندران، تمامی آنها دخترانه هستند و گویا قرار است امسال هم اکثریت قاطع آنها دخترانه باقی بمانند و صرفا تعدادی اندک از خوابگاه های خودگردان در اختیار دانشجویان پسر قرار گیرد.

با تداوم این وضعیت قطعا بسیاری از دانشجویان پسر غیربومی این دانشگاه امکان اسکان و طبیعتا ادامه تحصیل را نخواهند داشت و لازم است مسئولان دانشگاه نسبت به این موضوع دغدغه داشته باشند. جهت رفع مشکل خوابگاه دانشجویان پسر دانشگاه دو اقدام ضروری به نظر می رسد: اولا، مذاکره با مسئولان خوابگاه های خودگران و اختصاص دستکم نیمی از خوابگاه های خودگردان طرف قرارداد با دانشگاه به پسران و دوما، تامین مالی بخشی از هزینه خوابگاه های خودگردان از سوی صندوق رفاه دانشگاه، به جهت نزدیک کردن قیمت آنها با خوابگاه های دولتی.

گفتنی است دانشجویان دانشگاه مازندران در سایت فارس من، پویشی را در اعتراض به این تصمیم با عنوان: "ضرورت تأمین خوابگاه برای دانشجویان پسر دانشگاه مازندران" ایجاد کرده اند که تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از 1000 امضا جمع کرده است و مطابق قوانین سایت فارس من، متعلق به خبرگزاری فارس؛ باید این خبرگزاری موضوع را از مسئول مربوطه پیگیری نماید.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه