ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس/ جیب‌ خالی والدین در بازار گرانی لوازم التحریر

اترک/طاهری: شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده است و قرار است میلیون ها دانش آموز در سراسر کشور سر کلاس های درس بروند اما این برای بعضی از والدین با دلواپسی و نگرانی هایی به همراه است.

 

دیگرچیزی تا بازگشایی مدارس باقی نمانده است و باز شدن مدارس وشوق و جنب و جوشی که بین دانش آموزان ایجاد می شود، قصه تکراری هر ساله ای است که با شلوغی بازار و انجام خرید‌هایی برای مدرسه رفتن همراه است و البته دغدغه و نگرانی ها و هزینه‌هایی را نیز به خانواده‌ها تحمیل می‌کند از جمله ساماندهی سرویس مدارس،خرید لباس، کیف و کفش، لوازم تحریر، خرید کتاب درسی، شهریه ثبت نام و سایر هزینه‌های دیگراست.

در خراسان شمالی نیزبیش از۱۸۹ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند و امسال حدود 19هزار دانش آموز کلاس اولی خراسان شمالی نیزراهی مدرسه ها می شوند.

این روزها خانواد‌هایی با وجود آگاهی ازقیمت‌ها همه وسایل مورد نیاز فرزندانشان را کاملا تامین می‌کنند، چون معتقدند همه چیز گران شده و این امر عادی است اما بعضی از پدران نگران هستند ونمی دانند آیا از پس این همه خرج برمی‌آیند و شرمند فرزندانش که با اشتیاق منتظر خرید مدرسه هستند نمی‌شوند.

فرزندانی که با شور عشق منتظر خرید لوازم تحریر مدارس، کیف و کفش لباس هستند اما دستان پینه بسته پدری کارگر، با جیب‌های خالی که هزاران حرف از گرانی و بی پولی میزنند و کمتر توان خرید لوازم تحریر را در بازار این روزها دارند.

هر سال با نزدیک شدن فصل سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشوروجود دارد.

سرویس مدارس نیز یکی از دغدغه های اصلی خانواده های دانش آموزان است که با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، این دغدغه نیز بیشتر می‌شود.

 

بازار لوازم التحریر همچنان دررکود

 

 یکی از فروشندگان لوازم التحریردر گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: هرساله بازگشایی مدارس برای تولیدکنندگان و فعالان بازار نوشت‌افزار خبر مثبتی تلقی می‌شود و معمولا خرید و فروش در این زمان به اوج می رسد اما چندسالی است که با توجه به شرایط  گرانی ها خریدها کمتر و خبری از خریدهای عمده نیست.

 

یکی از فروشندگان در مورد شرایط بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: افزایش قیمت وجود دارد اما قیمت‌ها نسبت به پارسال زیاد افزایشی نبوده است.

فروشنده دیگری در بازار می‌گوید: جنس خارجی عملا از بازار گم شده‌ است، قبلا لوازم‌التحریرخارجی در بازار حرف اول را می زد اما اکنون تمام اجناس ایرانی با کیفیت و قیمت پایین ترهستند.

این فروشنده در مورد شرایط اجناس ایرانی در بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: کمبودی در لوازم تحریر نیست، خودکار، دفتر و خیلی از لوازم دیگر ایرانی است و مشتری هم همین جنس‌ها را می‌برد.

وی با بیان اینکه چند سالی بود که بازار لوازم‌التحریر به دلیل شرایط کرونا به نوعی تعطیل شده بود، خاطرنشان کرد: بیشترین ضرر در ایام کرونا مربوط به صنف لوازم‌التحریر بوده، زیرا با غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها فروش به شدت کاهش یافت اما اکنون نسبت به آن زمان بازار بهتر شده است.

 وی با دیدن گلایه ها از گرانی لوازم، می افزاید: این گرانی‌ها علتش ما نیستیم ما هم مثل مردم عادی از گرانی گریزانیم، اما چه کنیم که شرایط این چنین ایجاب کرده است.

وی می گوید: امروز استقبال خانواده ها از کالای ایرانی بیشتر شده و خوشبختانه این فرهنگ امروزه در بین خانواده ها نهادینه شده است .

 

جیب‌ خالی والدین در بازار گرانی لوازم التحریر

 

یکی از والدین در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه مدرسه رفتن هزار تا هزینه دارد،می گوید:

خرید لوازم تحریر برای خرید یک دانش آموز پایه حدود یک و نیم میلیون تومان است، که این مقدار برای یک خانواده کارگر بسیار سنگین است و برای همین است بعضی خانواده در خرج و مخارج این لوازم مانده اند.

وی می افزاید: من ۴ فرزند دارم و همه آن‌ها در حال درس خواندن هستند و خرج و مخارج هر یک از آن‌ها برایم سنگین است، من یک کارگرم قیمت‌ها برایم سر سام آور است.

وی ادامه می دهد: این افزایش قیمت ها در همه زمینه ها باعث شرمندگی تعداد زیادی از پدرها و مادرها در مقابل فرزندانشان می شود،هرکاری می کنیم، بازهم شرایط کنونی با جیبمان جور در نمی آید شما خودتان حساب کنید هزینه خرید لوازم مورد نیاز مدرسه برای خانواده ای با سه فرزند مدرسه ای چقدر سنگین است.

 

گلایه والدین ازهزینه سنگین سرویس مدارس و شهریه ها

 

یکی دیگر از والدین از هزینه سنگین سرویس مدارس و شهریه ها گلایه می کند و می گوید: در کنار سایر هزینه های مدرسه برای فرزندان، دغدغه هزینه های بسیار بالای سرویس مدارس و همچنین شهریه مدارس به یکی دیگر از دلنگرانی های والدین تبدیل شده است.

وی با گلایه در خصوص سرویس مدارس می افزاید: چند روز مانده به بازگشایی مدارس، هنوز مشکل سرویس فرزندم به طور کامل رفع نشده است.

 

نمایشگاه پاییزه در بجنورد برگزار می‌شود

 

رئیس اتاق اصناف بجنورد می گوید: باتوجه‌به مصوبات تنظیم بازار استان نمایشگاه پاییزه بجنورد در ابتدای مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

مهدی امیدوارمی افزاید: اتاق اصناف مرکز استان باتوجه‌به مصوبات تنظیم بازار استان در خصوص ضرورت برگزاری نمایشگاه پاییزه اقدام به برگزاری نمایشگاه خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: این نمایشگاه از دوم مهرماه لغایت هشتم مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تخته ارکان طبق دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی می‌شود.

رئیس اتاق اصناف بجنورد در ادامه می افزاید: در این نمایشگاه اولویت ثبت‌نام با واحدهای صنفی و تولیدکنندگان دارای پروانه کسب بومی استان است و عرضه اجناس باکیفیت و قیمت مناسب سرلوحه برپایی این نمایشگاه است.

وی در ادامه از تشدید بازرسی واحدهای صنفی باتوجه‌به ایام بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: این تشدید نظارت‌ها هم اکنون در حال انجام است و تا پایان مهرماه ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

امیدوار تصریح می کند: این نظارت‌ها بیشتر شامل نظارت بر کالا‌های اساسی، کیف و کفش، پوشاک، لوازم‌التحریر خواهد بود.

وی در ادامه می گوید: از شهروندان گرامی تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف از واحدهای صنفی اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم نصب نرخ‌نامه و... جهت رسیدگی با واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف تماس حاصل کنند.

 

تشدید نظارت بر بازار نوشت افزار و ملزومات مدرسه در آستانه بازگشایی مدارس در استان

 

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان نیز می گوید: به منظور نظارت بر عرضه لوازم التحریر و جلوگیری از سوء استفاده در افزایش قیمت اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان، طرح تشدید نظارت ویژه بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور در خراسان شمالی آغاز شده است.

علی وفاخواه اظهار می کند : اجرای طرح نظارت ویژه بر فروش و توزیع اقلام مصرفی و لوازم‌التحریر به منظور تنظیم بازار مصرف در آستانه بازگشایی مدارس آغاز شده و با حضور بازرسان ویژه اداره صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف،کارشناسان تعزیرات حکومتی ،آموزش پرورش و اتحادیه صنفی اجرا می گردد .

وی می افزاید: اجرای این طرح با حضور ۶ اکیپ در مرکز استان و ۷ اکیپ در شهرستان های تابعه به منظور اعمال نظارت بر قیمت و توزیع کالاهایی چون کیف و کفش، لوازم التحریر، پوشاک و روپوش مدارس در سطح استان صورت می‌گیرد و براساس آن تمامی واحدهای صنفی و اقتصادی موظف به درج قیمت بر روی کالاهای عرضه شده خود هستند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت استان با بیان اینکه صدور فاکتور برای مشتریان، اعمال درصدهای سود قانونی و رعایت قوانین و مقررات صنفی و تعزیراتی از دیگر برنامه‌های این طرح است، ادامه می دهد: این طرح تا پایان شهریور ماه با هدف جلوگیری از افزایش قیمت در ایام بازگشایی مدارس اجرا می‌شود.

 

ممنوعیت جدید برای فروشندگان لوازم التحریر در کشور

 

با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس اتاق اصناف ایران، اعلام کرده که بازرسی بر بازار اقلام پرمصرف مهرماه را افزایش می‌دهد.

با ابلاغیه اتاق اصناف ایران به اتاق های اصناف شهرستان‌ها، بازرسان مکلف شدند تا کالاهای مذکور را با مشخصات درج شده تطیبق دهند و به عنوان نمونه تعداد اوراق دفتر را بررسی کنند.

واحدهای صنفی نیز مکلفند ضرایب سود عمده و خرده فروشی را رعایت کرده، قیمت فروش را درج و فاکتور فروش معتبر و رسمی به مصرف‌کنندگان ارائه کنند. همچنین واحدهای عرضه کننده نوشت افزار باید از عرضه هرگونه نوشت افزار منقوش به تصاویر غیراخلاقی و ضد ارزشی خودداری کنند.

بنکداران و عمده‌فروشان نوشت افزار نیز باید از خرید نوشت افزار بدون فاکتور معتبر و رسمی، قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت خودداری کنند.

 

جذب550 معلم جدید در خراسان‌شمالی

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز می گوید: ۵۴۹ معلم جدید ابتدایی، عشایری و آموزش استثنایی کار خود را درسال تحصیلی جدید آغاز می‌کنند که از مجموع این تعداد ۳۸۱ معلم مقطع ابتدایی، استثنایی و عشایری است و ۱۶۸ معلمجذب۵۴۹ معلم جدید در خراسان‌شمالی هم در مقطع متوسطه هستند.

وی با اشاره به برگزاری جشن شکوفه ها و جوانه ها در روز چهارشنبه بیست و نهم شهریورماه، می افزاید: بازگشائی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در همه مناطق به صورت حضوری خواهد بود و برنامه ریزی های لازم برای استقبال از دانش آموزان و معلمان، از سوی مدیران انجام شده است.

مدیر کل اداره توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان هم پیشتراعلام کرده بود همزمان به بازگشایی مدارس، مهر ماه امسال ۲۸ طرح آموزشی بهره برداری و در اختیار فضای آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی قرار می‌گیرد.

 

حدود ۱۹ هزار دانش آموز کلاس اولی خراسان شمالی راهی مدرسه می شوند

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز می گوید: با شروع سال تحصیلی جدید ۱۸ هزار و ۹۸۶ دانش آموز کلاس اولی به مدرسه می‌روند.

عصمت بدخشان می افزاید:امسال برای کیفیت بخشی آموزش به دانش‌آموزان کلاس اول چند طرح برای معلم‌ها اجرا شد که طرح معماران تربیت یکی از طرح‌هایی بود که برای معلم‌های پایه اول اجرا شد.

بدخشان در ادامه اضافه می کند: طرح شهید همت از دیگر طرح‌هایی بوده که برای توانمندسازی دو هزار و ۵۰۰ معلم با سابقه کمتر از ۱۰ سال اجرا شده که مرحله اول اجرای این طرح به پایان رسیده و به زودی مرحله دوم آن نیز اجرایی خواهد شد.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان بیان می کند: علاوه بر آن یک برنامه ویژه برای والدین دانش آموزان کلاس اول برگزار خواهد شد که توانمندسازی آن‌ها دنبال خواهد شد تا آن‌ها نیز آموزش و تربیت را در کنار معلم‌ها در دستور کار خود قرار دهند.

 

برپایی ۱۶۴ پایگاه جشن عاطفه‌ها در خراسان شمالی

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی نیز از برپایی ۱۶۴ پایگاه جشن عاطفه‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در استان خبر می دهد و می گوید: برنامه محوری جشن عاطفه‌ها در یکی از مدارس منتخب در روز دوشنبه سوم مهر با نواختن زنگ جشن عاطفه‌ها برگزار خواهد شد.

مجید الهی راد می گوید: پایگاه‌های جشن عاطفه‌ها از روز ۳۱ شهریور در محل مصلی بجنورد و میادین اصلی شهر‌ها برپا خواهند شد، جشن عاطفه‌ها تا ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه ۱۴ هزار دانش آموز زیر پوشش این نهاد حمایتی هستند؛ اضافه می کند: طبق تفاهم نامه منعقد شده با موسسات خیریه در استان و تهران برای ۳۱۹ نخبه و دو هزار و ۷۰۰ فرزند یتیم استان مایحتاج تحصیلی تامین می‌شود.

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه