ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
اطلاع رسانی

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید روزنامه در چند ماهِ اخیر، و تلاش ما در راستای ادامه انتشار روزنامه «اترک» به‌روال معمول و حفظِ کیفیت و تیراژ روزنامه، ناگزیر به حذفِ امکان بازدید رایگان سایت و به‌تبع آن فروشِ آنلاین مطالب از طریق سایت هستیم. بنابر وضعیتِ اقتصادی اخیر، خاصه گرانی و نبودِ کاغذ موردنیاز برای انتشار روزنامه، در صورتی‌ که متقاضیِ بازدید از سایت روزنامه هستید و جهتِ یاری به امر فرهنگی و امکان ادامه انتشار روزنامه در این مسیر نیز ما را همراهی کنید.

چانچه تا اکنون عضو سایت نیستید، بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

چنانچه قبلا ثبت نام کرده‌اید، بر روی گزینه ورود به سایت کلیک کنید.

خبرهای روز

سال‌ها انتظار برای شنیدن سوت قطار

اترک: سوت قطار، صدایی که سال‌هاست مردم خراسان شمالی رویای آن را در سردارند اما هنوز محقق نشده و تحقق آن نیازمند حمایت و پشتکار مسئولان دولت سیزدهم است.

به گزارش اترک، توسعه جوامع نیازمند زیرساخت‌ها و توجه به رفع کمبودهاست، یکی از عوامل مؤثر در توسعه‌یافتگی که امروزه در کشورهای مختلف دنیا به‌خوبی قابل‌مشاهده است، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در بخش‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی است که این بخش‌ها را در اولویت قرار داده و موفق به رفع بسیاری از کاستی‌ها و مشکلاتشان شده‌اند.

استان‌های کشور ما به‌خصوص خراسان شمالی برای دستیابی به توسعه پایدار نیازمند تکمیل زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل است.

همان‌گونه که اشاره شد حمل‌ونقل به‌خصوص بخش ریلی از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین با توجه به اهمیت خراسان شمالی ازلحاظ مختلف مانند قرارگیری بین دو استان زیارتی و سیاحتی و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور و استان، پروژه ریلی این خطه از شمال شرق کشور در سال ۱۳۸۸ کلید خورد.

+۱۳ سال انتظار

اتصال خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور حدود ۱۳ سال است به‌عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرارگرفته و بارها زمانی مشخص برای اتمام پروژه و بهره برداری از آن اعلام‌شده اما تاکنون این مهم محقق نشده و مردم استانمآن‌همچنان منتظر شنیدن سوت قطار هستند.

پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل‌ونقل کشور است، این پروژه یک‌خطه و طول آن حدود 570 کیلومتر است که هزینه ساخت آن در زمان طرح‌ریزی،  بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه 1.6 میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط ریلی ۲ الی ۴ میلیون نفر است. این پروژه بزرگ، نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی به‌عنوان یک پروژه استراتژیک کلنگ زنی شد اما باگذشت حدود ۱۳ سال همچنان بدون پیشرفت باقی‌مانده است و اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

برخی از سازه‌های این پروژه از مسیر مشهد مقدس سال‌هاست که خاک می‌خورند و یا دیگر کاربری خود را ازدست‌داده‌اند.  طول این راه‌آهن حدود 570 کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گل‌بهار ختم می‌شود، این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر تونل هست.

 اگر این پروژه قرار باشد که ساخته شود و ساخت آن‌هم به‌طور جهادی انجام شود، پروژه‌ای خواهد بود که توسعه را برای مردم شمال شرق و شمال کشور رقم خواهد زد.

+وعده‌های پوچ ریلی

از زمان کلنگ زنی پروژه ریلی خراسان شمالی، هر بار مسئولان کشوری، وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده‌هایی مبنی بر اتمام آن در آینده‌ای نزدیک داده‌اند اما سال‌هاست از آن آینده نزدیک می‌گذرد.

برهه‌ای از زمان اعلام شد که آستان قدس رضوی در اجرای این طرح مشارکت خواهد کرد و زمانی دیگر معاون وقت امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از اعلام آمادگی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای اجرای این پروژه بزرگ ریلی خبر داده بود که تاکنون هیچ‌کدام روی تحقق به خود ندیده است.

+پروژه مهم ریلی کشور از زبان نمایندگان

قبل از سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی که اوایل ماه جاری صورت گرفت، نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت این پروژه تأکید کرده و آن را یکی از مطالبات مهم مردم استان عنوان کردند که باید موردتوجه جدی مسئولین قرار بگیرد.

سید محمد پاکمهر نماینده شهرستان‌های بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره اعلام کرده بود که «خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان از پروژه‌های مهمی است که می‌تواند تأثیر زیادی در توسعه و پیشرفت این استان داشته باشد و خراسان شمالی با استفاده از این خط ریلی به مراکز سایر استان‌ها متصل می‌شود. دراین‌باره پیگیری‌های زیادی انجام‌شده است و امید می‌رود این خط ریلی در استان عملیاتی شود.»

محمد وحیدی دیگر نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی هم گفته است: «در سفر رئیس‌جمهور به مشهد، تأسیس راه‌آهن گرگان مشهد در اولویت قرار گرفت که اجرای این پروژه برای خراسان شمالی آورده‌ای ۲۰ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم در زمان سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی این استان گفته است که: «پیگیری احداث راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان در دستور کار کلان کشور است، که احداث آن می‌تواند تأثیر خوبی در تمامی حوزه‌ها در استان داشته باشد.»

اجرای پروژه ریلی خراسان شمالی، سال‌های سال است که وعده داده می‌شود و هر از چند گاهی امیدها را زنده می‌کند اما هنوز محقق نشده است و دلیل عدم اجرای آن تا امروز را هم نبود اعتبارات عنوان کرده‌اند و به‌نوعی این پروژه ۱۳ سال است که به بن‌بست اعتبارات خورده است.

 

تبلیغ

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه
تبلیغ پرتال استانداری خراسان شمالی
بالای صفحه